Opleidingen

Organisatie Ontwikkelings Projecten

Coaching en intervisie

 

Thematiseren in plaats van problematiseren

Marjan is woest en emotioneel als ze haar klacht over de backoffice met hen deelt: “ jullie luisteren niet, houden je niet aan afspraken en maken mijn werk als accountmanager zo helemaal onmogelijk”. En dat nog wel terwijl het management haar nieuwe rol heeft ingericht om het functioneren van de backoffice klantvriendelijker en minder monopolistisch te doen zijn. De monopolie positie van deze organisatie is namelijk verleden tijd; er moet een cultuur ontstaan waarin men de eigen dienstverlening afstemt op wensen van klanten. Het delen van haar klacht en het onderkennen wat de situatie bij haar te weeg brengt lucht al op. Maar nog belangrijker is dat zij zich tijdens het overleg beseft, dat het gevecht dat zij met de backoffice aan het voeren is een belangrijk (emotioneel) deel van haar werk als accountmanager is. Immers, als de backoffice direct met haar voorstellen in zou stemmen, zou de rol van accountmanager niet zijn ingericht. Na dit gesprek is aan de feitelijke situatie niets veranderd; toch voelt het anders, zijn haar verwachtingen bijgesteld en zal ze met de situatie anders omgaan.

 

Tijdens dit overleg kon Marjan de spanning waar ze in deze rol mee te maken had toelaten. Dat hielp haar om werkelijk tot zich door te laten dringen, dat omgaan met weerstand bij de backoffice een belangrijk deel van haar taak was. Het gevecht met de backoffice was daarmee niet langer onacceptabel, dat wil zeggen het was niet langer een probleem dat opgelost moest worden. Zo kon ze deze kwestie thematiseren en kon ze de relatie met de backoffice op andere wijze vorm gaan geven. Daarmee werden haar inspanningen een stuk effectiever.

 

In deze video licht ik toe :

  • wat ik onder thematiseren en problematiseren versta,
  • welke vraagstukken je beter kunt thematiseren dan problematiseren,
  • waarom we geneigd zijn ze te problematiseren en
  • wat kan helpen om zaken te thematiseren.

Gelieve deze blog met video te delen als je de indruk hebt dat dit voor anderen interessant is.


Gepubliceerd op 29 oktober 2020


Abonneer op de blog

Wilt u een automatische e-mail ontvangen als er een nieuwe blog wordt toegevoegd? Vul hieronder uw gegevens in.


Naam:
Organisatie:
E-mailadres:
Verzenden

Share   Deel deze pagina op LinkedIn  Deel deze pagina op Twitter  Deel deze pagina op Facebook

Terug

naar vorige pagina