Opleidingen

Organisatie Ontwikkelings Projecten

Coaching en intervisie

Homepage  >  >  >  

De zoekconferentie

VAN zitvlak
NAAR draagvlak

 

Wat is een Zoekconferentie?

Een Zoekconferentie is - als één van de vele "Grote-groepsinterventies" - een planningsproces waarbij we verschillende belanghebbenden betrekken bij het uitwerken van een belangrijk onderwerp waar zij een rol in spelen. Deze belanghebbenden kunnen management, werknemers, leveranciers, klanten, etc. zijn. Het doel is om hun gemeenschappelijke basis en gewenste toekomst te ontdekken.

 

Hoe Werkt Het?

Tijdens een Zoekconferentie brengen we het hele systeem samen om aan een gestructureerde agenda te werken. Mensen richten zich op het verleden, heden en toekomst, bevestigen hun gedeelde waarden en stellen realistische actieplannen op. Iedereen neemt actief deel en leiderschap wordt gedeeld.

 

Deze conferentie is niet bedoeld om complexe realiteiten te reduceren tot een beperkt aantal, te beheersen onderwerpen of om conflicten op te lossen. Het is ook niet gericht op het presenteren van een managementmodel om te kunnen omgaan met ieders verschillende gezichtspunten. Het wordt gebruikt als katalysator voor veranderingen in een netwerk van belangengroepen, waarin men niet langer wil blijven handelen naar aanleiding van oude inzichten.

 

Waarom Zoekconferenties?

  • Ze bieden een antwoord op de gelijktijdige behoefte aan zowel snelheid als eigenaarschap bij veranderingen.
  • Organisaties ontwikkelen zich als alle betrokkenen – inclusief experts – samenwerken aan systeemverbetering, niet door experts die problemen voor anderen oplossen.
  • Mensen ondersteunen wat ze helpen creëren, wat betekent dat we MET betrokkenen spreken, niet OVER hen.

 

Toepassingsgebieden

  • Strategische planning voor een organisatie of onderdeel daarvan.
  • Profielvorming van een organisatie die door fusies is ontstaan.
  • Onderzoek naar een nieuw perspectief voor de organisatie (zoals ondernemerschap, veiligheid, klantgerichtheid).
  • Start van complexe projecten met veel betrokken partijen.

 

Waarom Werkt Het?

De methode werkt omdat deelnemers hun beelden van verleden, heden en toekomst delen en begrijpen; ze zijn niet gericht op het nemen van beslissingen, waarop ze zich moeten vastleggen. Dit leidt tot vrijwillige en afgestemde actie richting een gewenste toekomst.

 

Eerst naar buiten en naar binnen kijken, vóór we naar voren kijken, biedt grote mogelijkheden voor het managen van een organisatie die te maken heeft met economische onzekerheid en technologische verandering. We creëren een leergemeenschap waar deelnemers samen informatie produceren, interpreteren en actieplannen ontwikkelen.

 

Individueel eigenaarschap van nieuwe inzichten staat centraal; dit eigenaarschap ontstaat veel eerder uit vrijwillige, geïnformeerde keuzes, dan uit onderhandelingen tussen vertegenwoordigers van partijen die geforceerd tot consensus proberen te komen.

 

Wat Maakt Het Anders?

In grote groepen (60 – 70 mensen) werken we gedurende drie dagen met duidelijk gestructureerde taken, maken geen gebruik van inleiders, betrekken meerdere groepen die vele organisatie- en sociale grenzen overstijgen, zijn grotendeels zelfsturend en zijn uit op echte dialoog. Het is niet alleen het aantal uren, maar zeker ook de benodigde verwerkingstijd die tot actie en succes leidt. Deelnemers vormen tijdelijk een "sociaal eiland", waarop nieuwe banden ontstaan.

  • We brengen een doorsnee van de belangrijkste belangengroepen samen, oftewel het hele systeem.
  • Toekomstscenario’s worden in een historisch en globaal perspectief geplaatst voordat enige planning plaatsvindt.
  • Mensen werken in zelfsturende teams en gebruiken dialoog als hoofdtool.

 

Voorwaarden voor Succes

  • Degelijke Voorbereiding: Met een stuurgroep van de belangrijkste belangengroepen.
  • Volledige Aanwezigheid: Alle deelnemers moeten drie dagen volledig aanwezig zijn.
  • Geschikte Conferentiezaal: De zaal moet aan bepaalde eisen voldoen.

 

Share   Deel deze pagina op LinkedIn  Deel deze pagina op Twitter  Deel deze pagina op Facebook

Terug

naar vorige pagina