Opleidingen

Organisatie Ontwikkelings Projecten

Coaching en intervisie

Homepage  >  >  

Integrale dienstverlening in de zorg betaalbaar houden

Standaardisatie en maatwerk

 

Uitdagingen in de Zorgsector

Vergrijzing, een krimpende beroepsbevolking en individualisering leiden tot een sterk veranderende en toenemende zorgvraag. Klanten, financiers en concurrenten dwingen zorgbedrijven om niet langer gesegmenteerde zorg aan te bieden, maar verschillende vormen van geïntegreerde zorg tegen een concurrerende prijs, flexibel afgestemd op de specifieke behoeften van klantengroepen. En dat bij een voortdurend tekort aan medewerkers.

 

De Prijs omlaag en de Kwaliteit omhoog

Het management van zorginstellingen staat voor de uitdaging om meerdere, moeilijk te verenigen doelstellingen te combineren. Enerzijds moeten centrale afspraken worden gemaakt voor standaardisatie en efficiency. Anderzijds moeten bedrijfsonderdelen en individuele dienstverleners professionele ruimte hebben om klantgericht te kunnen werken en plezier in hun werk te behouden.

 

Structuur

Voor veel zorgorganisaties betekent dit regionaliseren, waarbij verschillende zorgverleners zich in teams organiseren voor een beperkte klantengroep (bijvoorbeeld een wijk). Dit is al een uitdaging voor organisaties zoals Buurtzorg die vanaf hun oprichting zo gestructureerd zijn; laar staan voor organisaties die moeten reorganiseren om tot een regionale indeling te komen.

 

Rol van Management en Dienstverleners

Integrale dienstverlening vereist dat zorgverleners de zorg die zij samen met externe zorgverleners leveren goed afstemmen op elkaar en op de specifieke wensen van klanten. Dit stelt hoge eisen aan zowel uitvoerende zorgverleners als het leidinggevend kader. Leidinggevenden moeten niet alleen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen afdeling, maar ook een collectief verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Op het moment dat deze twee verantwoordelijkheden worden gesplitst over verschillende hiërarchische niveaus belemmert dit de integratie van verschillende vormen van zorg die vanuit de eigen organisatie worden geleverd. Het vermogen om 

loyaal te zjn aan zowel eigen medewerkers als collega-leidinggevenden is cruciaal om als leidinggevende integrale dienstverlening te faciliteren.

 

Rol van Stafafdelingen

De balans tussen centrale en decentrale sturing wordt door een aantal factoren bepaald:

  • Afspraken over de verdeling van taken tussen centrale staf- en uitvoerende eenheden
  • Gekozen structuur binnen de stafafdelingen: werkt men in deskundigheidsgroepen, dan zal de sturing centraler zijn vergeleken met een indeling in klantengroepen.
  • Rolopvatting van de staf: ziet men die meer als voorschrijvend / controleren of meer als ondersteunend en vertrouwenwekkend.

 

Veel gestelde Vragen uit de Zorgsector

  • "Ontwikkel met onze RvB en MT een traject waarin we de transitie maken naar een regionale organisatie en leren van de nieuwe manier van leidinggeven die nodig zal zijn." Voor een concrete projectbeschrijving: Actie-onderzoek met de leiding van een grote zorginstelling
  • "Help onze zorgteams hun taken en verantwoordelijkheden zo te verdelen en af te stemmen dat de kwaliteit van hun integraal zorgaanbod en werkplezier 
  • toeneemt en zij minder afhankelijk zijn van een enkele specialist die over essentiële kennis en vaardigheden beschikt." Voor een concrete projectbeschrijving: Uitvoerend team wil integrale diensten kunnen leveren
  • kwaliteit van hun bijdrage vergroten door hun gewenst profiel samen met de klant te formuleren en te vertalen naar een rolopvatting en bijkomende vaardigheden.”

 

Concrete projectbeschrijving: 'Actie-onderzoek met de leiding van een grote zorginstelling'

 

Share   Deel deze pagina op LinkedIn  Deel deze pagina op Twitter  Deel deze pagina op Facebook