Opleidingen |
Organisatie Ontwikkelings Projecten |
Coaching en intervisie |
|
Standaardisatie en maatwerk
Uitdagingen in de Zorgsector Vergrijzing, een krimpende beroepsbevolking en individualisering leiden tot een sterk veranderende en toenemende zorgvraag. Klanten, financiers en concurrenten dwingen zorgbedrijven om niet langer gesegmenteerde zorg aan te bieden, maar verschillende vormen van geïntegreerde zorg tegen een concurrerende prijs, flexibel afgestemd op de specifieke behoeften van klantengroepen. En dat bij een voortdurend tekort aan medewerkers.
De Prijs omlaag en de Kwaliteit omhoog Het management van zorginstellingen staat voor de uitdaging om meerdere, moeilijk te verenigen doelstellingen te combineren. Enerzijds moeten centrale afspraken worden gemaakt voor standaardisatie en efficiency. Anderzijds moeten bedrijfsonderdelen en individuele dienstverleners professionele ruimte hebben om klantgericht te kunnen werken en plezier in hun werk te behouden.
Structuur Voor veel zorgorganisaties betekent dit regionaliseren, waarbij verschillende zorgverleners zich in teams organiseren voor een beperkte klantengroep (bijvoorbeeld een wijk). Dit is al een uitdaging voor organisaties zoals Buurtzorg die vanaf hun oprichting zo gestructureerd zijn; laar staan voor organisaties die moeten reorganiseren om tot een regionale indeling te komen.
Rol van Management en Dienstverleners Integrale dienstverlening vereist dat zorgverleners de zorg die zij samen met externe zorgverleners leveren goed afstemmen op elkaar en op de specifieke wensen van klanten. Dit stelt hoge eisen aan zowel uitvoerende zorgverleners als het leidinggevend kader. Leidinggevenden moeten niet alleen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen afdeling, maar ook een collectief verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Op het moment dat deze twee verantwoordelijkheden worden gesplitst over verschillende hiërarchische niveaus belemmert dit de integratie van verschillende vormen van zorg die vanuit de eigen organisatie worden geleverd. Het vermogen om |
loyaal te zjn aan zowel eigen medewerkers als collega-leidinggevenden is cruciaal om als leidinggevende integrale dienstverlening te faciliteren.
Rol van Stafafdelingen De balans tussen centrale en decentrale sturing wordt door een aantal factoren bepaald:
Veel gestelde Vragen uit de Zorgsector
Voor een concrete projectbeschrijving: Professionalisering van interne dienstverleners en hun werkverband |
Samenwerkings- en inrichtingsvraagstukken
Professionalisering
IOD CRAYENESTERSINGEL 59 2101 AP HEEMSTEDE TEL: 023 5283678 INFO@IOD.NL